ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ…
1. Αγαπήστε το διάβασμα
Κανένας μαθητής δεν μπορεί να αποδώσει στην εκπαιδευτική διαδικασία, αν προηγουμένως δεν έχει αγαπήσει το βιβλίο. Αγαπήστε, λοιπόν, το διάβασμα τόσο των σχολικών όσο και των εξωσχολικών βιβλίων. Αυτό θα το κατορθώσετε σιγά σιγά και με επιμονή, ξεκινώντας πρώτα και αφιερώνοντας περισσότερο χρόνο στα βιβλία που σας προσελκύουν. Είναι γεγονός ότι στα σχολικά βιβλία υπάρχουν πλάνες, παραλείπονται αλήθειες και συχνά αξίες. Όμως, η απόρριψη συνολικά της σχολικής γνώσης «κρύβει» μεγάλο κίνδυνο.
2. Ασχοληθείτε με ένα σπορ
Ναι, γιατί ο αθλητισμός θα σας βοηθάει να καταπολεμάτε το καθημερινό άγχος των μαθημάτων και του σχολείου. Ιδιαίτερα σήμερα, που κυρίαρχο μοντέλο είναι η…καθιστική ζωή. Ασχοληθείτε, λοιπόν, με ένα σπορ, καθώς ο αθλητισμός είναι μοναδικός τρόπος χαλάρωσης και αναγκαίο διάλειμμα ισορροπίας και υγείας, που ανανεώνει τις όποιες δυνάμεις καταναλώνονται στο σχολείο και αυξάνει τις προσαρμοστικές ικανότητες.
3. Μελετάτε με μέθοδο
Μπορεί ένας μαθητής να διαβάζει με πολλά διαλείμματα, ενώ ένας άλλος να προτιμά το συνεχόμενο διάβασμα χωρίς διαλείμματα. Όμως, μια μέθοδος διαβάσματος είναι αναγκαία για όλους τους μαθητές. Γιατί; Διότι χωρίς συστηματική μελέτη –ακόμα και πολλά παιδιά με θέληση για μάθηση– σπαταλούν δυνάμεις και αποδίδουν λιγότερο από τις πραγματικές τους ικανότητες.
Πρέπει, λοιπόν, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία σας, τη φύση του μαθήματος, τη δομή της ύλης και των βιβλίων να βρίσκετε έναν τρόπο μελέτης τόσο για τα σχολικά όσο και για τα εξωσχολικά βιβλία, που να σας βοηθάει να αποδίδετε τα μέγιστα…
Όσοι δεν μπορείτε να βρείτε τον καλύτερο για σας τρόπο διαβάσματος ζητήστε τη βοήθεια των δασκάλων σας.
4. Παίρνετε…εξωσχολικές ανάσες!
Όχι μόνο την Κυριακή, αλλά και στη μέση της εβδομάδας χρειάζεται ένα παιδί ανάπαυση. Μια ανάπαυλα, επομένως, κάνει πάντα καλό στον υπεύθυνο και εργατικό μαθητή, καθώς η συνεχής πίεση για διάβασμα μπορεί να οδηγήσει σε «ξεφούσκωμα» της προσπάθειας και να απαιτηθεί μετά πολύ περισσότερος χρόνος για την ανάκαμψη.
Οι εξωσχολικές δραστηριότητες είναι μια καλή εναλλακτική λύση για το μέσο της εβδομάδας, που σίγουρα θα σας κοινωνικοποιούν και θα σας ανανεώνουν.
Η συνάντηση με φίλους, μια καλή θεατρική παράσταση ή μια καλή ταινία είναι κάποιες προτάσεις, οι οποίες θα αξιοποιούν με τον καλύτερο τρόπο τον ελεύθερο χρόνο σας.
5. Μη σας γίνεται εμμονή η είσοδος στο πανεπιστήμιο!
Μη σας απασχολεί αποκλειστικά η είσοδός σας σε κάποια ανώτερη πανεπιστημιακή σχολή. Προσπαθήστε να αποκτήσετε τις γενικές γνώσεις που δίνει το λύκειο. Δύσκολο, βέβαια, να βρει κανείς σήμερα αποδέκτες μιας τέτοιας συμβουλής, σε μια εποχή όπου η«επιτυχία στο σχολείο» συνδέεται με την «επιτυχία στη ζωή» και σε μια κοινωνία που αντιλαμβάνεται τη μόρφωση όχι ως αντάξια της ζωής, αλλά ως μονόδρομο επαγγελματικής αποκατάστασης.
Φροντίστε, λοιπόν, πρωταρχικά να αποκτήσετε γνώσεις, μόρφωση, πολιτισμό… Άλλωστε, είναι κοντά η ώρα που οι εργοδότες θα προτιμούν ανθρώπους με γενικές γνώσεις, σφαιρική παιδεία και συγκροτημένες προσωπικότητες, παρά στενόμυαλους, εξειδικευμένους «ηλίθιους».
ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ…
6. «Βράχοι» δίπλα στα παιδιά σας
Όταν λέμε δίπλα, δεν εννοούμε, βέβαια, υπερπροστασία, αυταρχισμό και ανάληψη υποχρεώσεων. Εννοούμε απλώς να παραμένετε πάντα διακριτικά πλάι στα παιδιά σας δείχνοντάς τους όσο μπορείτε το ενδιαφέρον σας. Κι αυτό μπορούν να το κάνουν όλοι οι γονείς, ανεξάρτητα από το μορφωτικό τους επίπεδο.
Μην εξαντλείτε, λοιπόν, το ενδιαφέρον σας για τα παιδιά σας με τις φράσεις «πόσα θες; Πάρε» ή «θυσία γινόμαστε για σένα, όλα τα έχεις: φροντιστήρια, γλώσσες, βιβλία, σχολεία, ρούχα κ.λπ.». Αλλά αφουγκραστείτε κυρίως τις απορίες, τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς του. Μάθετε να αντιλαμβάνεστε και να κατανοείτε όλα όσα φοβούνται, διστάζουν ή δεν μπορούν να σας πουν.
7. Μην τα αγχώνετε
Το άγχος, ως γνωστόν, δημιουργεί προβλήματα σε όλους. Γιατί όχι και στους μαθητές και κυρίως σε όσους δεν έχουν μάθει να πιέζονται για το διάβασμα;
Πρέπει να γνωρίζετε πως το άγχος ως μια δυσάρεστη συγκινησιακή κατάσταση αναμονής κάποιου αόριστου, υποτιθέμενου επικείμενου κινδύνου αντιμάχεται και μποϋκοτάρει τη μάθηση. Αν σε αυτόν τον ακαθόριστο κίνδυνο προσθέσετε και τη σχολική φοβία, τότε το πρόβλημα γιγαντώνεται!
Μην πιέζετε, λοιπόν, υπερβολικά τα παιδιά σας με απαιτήσεις, εκβιασμούς, γκρίνιες… Σκεφθείτε και την «αθωότητα» της ηλικίας τους και το κέρδος των παιδιών όταν τη γεύονται όσο το δυνατόν περισσότερο!
8. Να τους δίνετε κίνητρα
Η πρώτη εικόνα που έχει το παιδί για τον εαυτό του διαμορφώνεται κυρίως στο σπίτι. Οι γονείς επομένως θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί σε αυτόν τον τομέα:
- Σεβαστείτε, λοιπόν, την προσωπικότητα του παιδιού σας, καθώς και τις κοινωνικές και ψυχολογικές του ιδιαιτερότητες.
- Ενθαρρύνετέ το να τολμάει, να δοκιμάζει, να ρισκάρει…
- Μην είστε μόνο αδέκαστοι κριτές.
- Αποφεύγετε τις άδικες συγκρίσεις με άλλα παιδιά, αφορισμούς και «καταδίκες».
Η ενθάρρυνση μπορεί να γίνει θετικό κίνητρο, ενώ η μείωση της αξίας πλήττει το παιδί καίρια στην εικόνα που έχει για τον εαυτό του. Και μην ξεχνάτε ότι μόνο σε ένα τέτοιο πλαίσιο θα μπορέσετε να του διασφαλίσετε το δικαίωμα στην απόκτηση γνώσεων.
9. Συνεργαστείτε με τους δασκάλους του
Η συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών θεωρείται βασική προϋπόθεση για την πρόοδο του μαθητή, σύμφωνα με όσους εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Κι αυτό, γιατί η συνεργασία αυτή είναι μια προωθητική δύναμη τόσο για τη σωστή λειτουργία του σχολείου όσο και για την πρόοδο των παιδιών.
Η συμμετοχή σας, λοιπόν, στις εκδηλώσεις του σχολείου, στο τέλος των τριμήνων αλλά και στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων είναι απαραίτητη.
10. Βάλτε φραγμό στην τηλεθέαση
Πρέπει οι γονείς παιδιών που πηγαίνουν στο σχολείο να τους απαγορεύσουν την τηλεόραση; Σχετικές έρευνες έχουν δείξει ότι «ο ερεθισμός των αισθήσεων της όρασης και της ακοής από την τηλεόραση καθώς και η δυνατότητα δραματοποίησης την κάνουν ιδιαίτερα αποτελεσματική στην προσέλκυση της προσοχής των θεατών και την άσκηση ισχυρής επίδρασης στην αντίληψη».
Ωστόσο, είναι αναγκαίο οι γονείς να κατευθύνετε τους μαθητές-παιδιά σας σε συγκεκριμένα προγράμματα τα οποία βοηθάνε την εκπαιδευτική διαδικασία, γιατί «η κατανάλωση τηλεοπτικών προγραμμάτων χωρίς περιορισμούς είναι αρνητική στη σωματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών σχολικής ηλικίας», όπως ισχυρίζονται οι ειδικοί.
0 Comments
No Comments Yet!
You can be first to comment this post!