Φροντίζετε τη ζωή σας με σύστημα;

Φροντίζετε τη ζωή σας με σύστημα;

Η είσοδος στο φθινόπωρο είναι πάντα μια ευκαιρία για όλους να κάνουμε μια ανασκόπηση του τρόπου ζωής μας, να προβούμε σε μια προληπτική ιατρική εξέταση, αλλά και να αναθεωρήσουμε όλα εκείνα που δε βοηθάνε στο να είναι ο τρόπος ζωής μας υγιεινός και ισορροπημένος. Όλα αυτά πρακτικά δε στοιχίζουν τίποτα, ουσιαστικά όμως μπορεί να προσφέρουν τεράστιες υπηρεσίες, αφού θα βοηθήσουν να επισημάνουμε και να διορθώσουμε πιθανά προβλήματα υγείας.

Πού πρέπει, όμως, να επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας; Στην υγιεινή διατροφή, τη φυσική άσκηση, την αποχή από το κάπνισμα και το αλκοόλ και, βέβαια, στον απαραίτητο και υποχρεωτικό περιοδικό έλεγχο της υγείας μας.

ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Η κακή διατροφή μπορεί να είναι μία από τις αιτίες πολλών σοβαρών νοσημάτων, όπως τα καρδιαγγειακά, η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης, η αρτηριακή υπέρταση και τα εγκεφαλικά επεισόδια. Όμως, ο συνδυασμός σωστής διατροφής και σωματικής άσκησης μας βοηθάει να αποφύγουμε την εμφάνιση αυτών των νοσημάτων.

Οι κανόνες υγιεινής διατροφής συνοψίζονται στα εξής:

  • Τρώτε τρία κανονικά γεύματα κάθε μέρα: πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό.
  • Τρώτε πολλά φρούτα, λαχανικά και όσπρια.
  • Τρώτε συχνά ψάρι και κοτόπουλο και σπανιότερα άλλα κρέατα.
  • Αποφεύγετε τα ζωικά λίπη: βούτυρα, κρέμες γάλακτος, μαργαρίνες.
  • Προτιμάτε το ελαιόλαδο, αλλά με μέτρο.
  • Προτιμάτε το αποβουτυρωμένο γάλα και γιαούρτι από το πλήρες.
  • Περιορίστε τα αναψυκτικά με ζάχαρη, τα πολλά γλυκά και παγωτά.
  • Αποφεύγετε τα αλλαντικά.
  • Προσέχετε στα ενδιάμεσα γεύματα να μην παίρνετε μεγάλες ποσότητες τροφής.

ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Επιλέξτε την άσκηση που σας ταιριάζει και προσπαθήστε να την κάνετε συστηματικά (τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα). Τα οφέλη απ’ αυτή είναι σημαντικά, καθώς θα μπορέσετε:

  • Να μειώσετε το σωματικό σας λίπος και να αυξήσετε τη μυϊκή σας μάζα.
  • Να βελτιώσετε τη μυοσκελετική σας λειτουργία και να αποκτήσετε αντοχή και ένα σώμα δυνατό και ευλύγιστο.
  • Να προλάβετε και να αντιμετωπίσετε την παχυσαρκία, την υπέρταση και καρδιαγγειακές ασθένειες.
  • Να μειώσετε το άγχος.
  • Να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας.

ΚΑΠΝΙΣΜΑ

Γνωρίζετε ότι κάθε τσιγάρο αφαιρεί 5 1/2 λεπτά από τη ζωή του καπνιστή και ότι στην Ελλάδα το 20% των θανάτων στους άντρες οφείλεται στο κάπνισμα, ενώ κάθε χρόνο 15.000 άτομα πεθαίνουν εξαιτίας του;

Αν, όμως, το κόψετε, θα βελτιωθεί η γεύση και η όσφρησή σας, η κυκλοφορία του αίματος, η λειτουργία των πνευμόνων, η φυσική σας κατάσταση και η εξωτερική σας εμφάνιση. Μετά, μάλιστα, από 5 χρόνια μειώνεται σχεδόν στο μισό ο κίνδυνος του αιφνίδιου θανάτου από καρδιακή προσβολή, ενώ μετά από 10 χρόνια ο κίνδυνος από καρκίνο του πνεύμονα, καρδιοπάθειες και εγκεφαλικά επεισόδια γίνεται σχεδόν ο ίδιος με αυτόν που διατρέχουν τα άτομα που δεν κάπνισαν ποτέ.

ΑΛΚΟΟΛ

Αν πίνετε λίγο και όχι πολύ συχνά, οι κίνδυνοι για την υγεία σας είναι πολύ μικροί. Όσο, όμως, η συχνότητα και η ποσότητα αυξάνονται, τόσο αυξάνονται και οι κίνδυνοι.

Διεθνώς έχουν θεσπιστεί όρια κατανάλωσης του αλκοόλ για ασφαλή χρήση στους ενήλικες. Τα όρια αυτά είναι: μέχρι 21 μονάδες για τους άντρες και μέχρι 14 μονάδες για τις γυναίκες, μοιρασμένες μέσα στην εβδομάδα.

Μία μονάδα είναι:
1 μικρό ποτήρι μπίρα ή 1/2 μεγάλο ποτήρι μπίρα ή 1 ποτήρι ουίσκι ή άλλο ποτό της ίδιας κατηγορίας ή 1 ποτήρι κρασί ή 1 ποτήρι λικέρ ή 1 ούζο.

Μην ξεχνάτε:

  • Αν πίνετε πάνω από τα όρια, προσπαθήστε να ελέγξετε πότε πίνετε και τροποποιήστε τις δραστηριότητές σας για να αποφύγετε τις συντροφιές κατά τις ημέρες ή τις ώρες που πίνετε περισσότερο.
  • Πιείτε ποτά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ.
  • Μην πίνετε πριν από την οδήγηση.
  • Δε χρειάζεστε πολύ ποτό για να διασκεδάσετε.

ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΓΕΙΑΣ

1. Έλεγχος της αρτηριακής υπέρτασης: Κάποιος θεωρείται υπερτασικός όταν η συστολική του πίεση είναι πάνω από 140 mmHg και η διαστολική του πάνω από 90 mmHg. Από την υπέρταση κινδυνεύουν κυρίως η καρδιά, ο εγκέφαλος και οι νεφροί.
Η υπέρταση συνήθως δεν έχει συμπτώματα. Την ανακαλύπτουμε συχνά μετά από μετρήσεις που έγιναν τυχαία. Γι’ αυτό και η έγκαιρη διάγνωσή της έχει μεγάλη σημασία. Έτσι, λοιπόν, μετά τα 30 όλοι πρέπει να μετράμε την πίεσή μας τουλάχιστον μία φορά το χρόνο.

2. Έλεγχος της χοληστερόλης: Οι διαταραχές της χοληστερόλης και των λιποπρωτεϊνών μπορεί να οφείλονται σε κληρονομικούς ή διατροφικούς παράγοντες, που είναι και οι πιο συχνοί. Η φυσιολογική τιμή της χοληστερόλης σε άντρες και γυναίκες είναι μέχρι 200 mg/dl. Η χοληστερόλη μπορεί να μειωθεί με την κατάλληλη δίαιτα και, αν είναι αναγκαίο, με τη χρήση ειδικών φαρμάκων. Η καλή χοληστερόλη μπορεί να αυξηθεί επίσης με την κατάλληλη δίαιτα και τη σωματική άσκηση.

Μην ξεχνάτε:
Η κατάλληλη διατροφή, το κανονικό σωματικό βάρος και η σωματική άσκηση βοηθάνε να διατηρηθεί η χοληστερόλη σε φυσιολογικά επίπεδα.

3. Πρόληψη του καρκίνου: Ο καρκίνος του μαστού και του τραχήλου για τις γυναίκες και ο καρκίνος του προστάτη για τους άντρες είναι πολύ σημαντικό να διαγιγνώσκονται έγκαιρα, γιατί με τον τρόπο αυτό στην πλειοψηφία τους τέτοιου είδους καρκίνοι θεραπεύονται.
Η έγκαιρη διάγνωση, ως γνωστόν, γίνεται με προληπτικές εξετάσεις, όπως η αυτοεξέταση του στήθους και η μαστογραφία για τον έλεγχο του στήθους, το τεστ Παπ για τον έλεγχο του τραχήλου της μήτρας και η μέτρηση του PSA για τον καρκίνο του προστάτη (μετά τα 50 είναι υποχρεωτική για κάθε άντρα, ανεξάρτητα από το αν υπάρχουν ή όχι συμπτώματα).

Προσοχή!
Οι έλεγχοι για τις γυναίκες πρέπει να αρχίζουν μετά τα 20 και να γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, που συνήθως ορίζονται από το γιατρό.

Ελέγξτε τον προστάτη σας γρήγορα, εάν:

  • Έχετε δυσκολία στην ούρηση.
  • Έχετε συχνουρία ιδιαίτερα το βράδυ, με μικρή ποσότητα ούρων.
  • Έχετε έντονη επιθυμία για ούρηση, ενώ μετά την ούρηση αισθάνεστε ότι η κύστη σας δεν έχει αδειάσει τελείως.
  • Βλέπετε αίμα στα ούρα.
  • Πονάτε κατά την εκσπερμάτιση.
  • Έχετε επίμονο και μακροχρόνιο πόνο στα οστά, ιδιαίτερα χαμηλά στη μέση.
  • Έχετε πρόβλημα με τη στύση (ανικανότητα) για πάνω από 2 μήνες ή που επαναλαμβάνεται κατά περιόδους.

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply