Συναισθηματική πίεση

Συναισθηματική πίεση

Οι άνθρωποι με καλή συναισθηματική υγεία έχουν επίγνωση των σκέψεων, των συναισθημάτων και των συμπεριφορών τους. Έχουν μάθει υγιείς τρόπους να αντιμετωπίζουν την πίεση και τα προβλήματα, που αποτελούν μέρος της ζωής. Αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους και έχουν υγιείς σχέσεις.

Ωστόσο, πολλές καταστάσεις που συμβαίνουν στη ζωή μας, για παράδειγμα, η απώλεια μιας εργασίας, ο θάνατος ενός αγαπημένου, ένα διαζύγιο, μια ασθένεια κ.ά., μπορούν να αναστατώσουν τη συναισθηματική μας υγεία και να οδηγήσουν σε έντονα συναισθήματα θλίψης, πίεσης και ανησυχίας.

Οι επιπτώσεις στην υγεία

Πώς μπορούν όμως οι συγκινήσεις μας να έχουν επιπτώσεις στην υγεία μας; Το σώμα μας ανταποκρίνεται στον τρόπο που σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και ενεργούμε. Αυτό ονομάζεται συχνά «σύνδεση μεταξύ νου και σώματος» (mind-body connection). Όταν λοιπόν έχουμε ένταση, άγχος ή ταραχή, το σώμα μας προσπαθεί να μας πει ότι κάτι δεν είναι σωστό. Για παράδειγμα, η υψηλή πίεση ή ένα έλκος στομάχου μπορεί να αναπτυχθούν έπειτα από ένα ιδιαίτερα αγχωτικό γεγονός, όπως είναι ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου.

Τα παρακάτω συμπτώματα μπορεί να αποτελούν σωματικές ενδείξεις ότι η συναισθηματική μας υγεία δεν είναι ισορροπημένη:

  • Πόνος στην πλάτη.
  • Αλλαγή όρεξης.
  • Θωρακικός πόνος.
  • Δυσκοιλιότητα ή διάρροια.
  • Ξηρό στόμα.
  • Έντονη κούραση.
  • Γενικοί πόνοι.
  • Πονοκέφαλοι.
  • Υπέρταση.
  • Αϋπνία.
  • Ζαλάδα.
  • Ταχυπαλμία.
  • Σεξουαλικά προβλήματα.
  • Δύσκαμπτος αυχένας.
  • Έντονος ιδρώτας.
  • Αναστατωμένο στομάχι.
  • Αύξηση ή απώλεια βάρους.

Αντιμετωπίστε το πρόβλημα!

Καταρχάς, προσπαθήστε να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά σας και τις αιτίες τους. Η συνειδητοποίηση των αιτίων θλίψης, του άγχους και της στεναχώριας θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τη συναισθηματική σας υγεία. Στη συνέχεια:

1. Εκφράστε τα συναισθήματά σας με κατάλληλους τρόπους: Αν κρατήσετε μέσα σας τα συναισθήματα της πίεσης, της θλίψης ή του άγχους, τα σωματικά προβλήματα θα χειροτερεύουν. Δεν είναι κακό να γνωστοποιήσετε στους αγαπημένους σας κάτι που σας ενοχλεί. Ωστόσο, λάβετε υπόψη σας ότι η οικογένεια και οι φίλοι σας μπορεί να μην είναι σε θέση να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματά σας με σωστό τρόπο. Σε τέτοια περίπτωση ζητήστε βοήθεια από κάποιον οικογενειακό γιατρό, από ένα σύμβουλο ή από έναν ψυχολόγο –για συμβουλές και υποστήριξη–, ώστε να βελτιώσετε τη συναισθηματική σας υγεία.

2. Ζήστε μια ισορροπημένη ζωή: Προσπαθήστε να μη βασανίζεστε με τα προβλήματα στην εργασία, στο σχολείο ή στο σπίτι. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να προσποιείστε ότι είστε ευτυχισμένοι όταν αισθάνεστε πιεσμένοι, ανήσυχοι ή στεναχωρημένοι. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίσετε αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, αλλά προσπαθήστε συγχρόνως να εστιάζεστε στα θετικά πράγματα της ζωής σας. Μπορείτε να κρατήσετε ένα ημερολόγιο στο οποίο να σημειώνετε αυτά που σας δημιουργούν ηρεμία ή ευτυχία. Έρευνες έχουν δείξει ότι μια θετική αντίληψη των πραγμάτων μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής σας και να σας δώσει καλύτερη υγεία. Επιπλέον, μπορεί να χρειάζεται να αποφύγετε αυτά που σας αγχώνουν και σας καταβάλλουν. Βρείτε χρόνο για τα πράγματα που σας ευχαριστούν.

3. Ηρεμήστε το νου και το σώμα σας: Μέθοδοι χαλάρωσης όπως ο διαλογισμός είναι χρήσιμοι τρόποι για να φέρετε τα συναισθήματά σας σε ισορροπία. Ο διαλογισμός είναι μια μορφή καθοδηγημένης σκέψης. Μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Για παράδειγμα, μπορείτε να κάνετε διαλογισμό με την άσκηση ή με βαθιές αναπνοές.

4. Φροντίστε τον εαυτό σας: Για να έχετε καλή συναισθηματική υγεία, είναι σημαντικό να φροντίσετε το σώμα σας με υγιεινή διατροφή, αρκετό ύπνο και άσκηση, για να απομακρύνετε τη συσσωρευμένη ένταση. Αποφύγετε το υπερβολικό φαγητό ή το αλκοόλ.

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply