Διατροφή κατά του καρκίνου: Τι πρέπει να γνωρίζεις

Διατροφή κατά του καρκίνου: Τι πρέπει να γνωρίζεις

Eίναι επιστημονικά επιβεβαιωμένο: Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην προστασία από τον καρκίνο. Το τι όμως να τρώμε και τι να αποφεύγουμε παραμένει ακόμη ασαφές, παρά τους συχνούς τίτλους σχετικά με τροφές που προστατεύουν ή αυξάνουν τον κίνδυνο για τη νόσο. Κι αυτό γιατί η σχέση του καρκίνου με τη διατροφή είναι βαθιά και χρειάζεται πιο λεπτομερή προσέγγιση.

«Το φαγητό τραβά πάντα το ενδιαφέρον, επειδή όλοι μπορούμε να ταυτιστούμε με τους τίτλους για το μπρόκολο ή το μπέικον», εξηγεί η διατροφολόγος Δήμητρα Γλυνού.

«Ωστόσο, τα δεδομένα σχετικά με τη διατροφή και τον καρκίνο προέρχονται από δεκαετίες έρευνας και πολλές μελέτες με παρόμοια αποτελέσματα». Αυτό το είδος αργής συσσώρευσης έρευνας και ανάλυσης απεικονίζεται από τον οργανισμό World Cancer Research Fund (WCRF), ο οποίος διαθέτει ένα διαρκές πρόγραμμα επικαιροποίησης που αναλύει τα σχετικά δεδομένα από κάθε έρευνα και τα πιο πρόσφατα ευρήματά του θα ενσωματωθούν στις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Παρ’ όλ’ αυτά, οι γνώσεις μας για τη σύνδεση καρκίνου και διατροφής δεν είναι περιορισμένες και οι ειδικοί μπορούν να δώσουν με ασφάλεια ορισμένες κατευθύνσεις.

Αυξημένο βάρος και παχυσαρκία
Έντεκα τύποι καρκίνου έχουν μέχρι στιγμής συνδεθεί με επιστημονικές αποδείξεις με την παχυσαρκία – σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται ο καρκίνος του εντέρου, του ήπατος, του στομάχου, της μήτρας και των ωοθηκών.

«Το αυξημένο κοιλιακό λίπος μπορεί να μεγαλώσει περισσότερο τον κίνδυνο για καρκίνο» σχολιάζει η ειδικός. «Είναι γενικά αποδεκτό ότι οι παχύσαρκες γυναίκες έχουν αυξημένο κίνδυνο για καρκίνο του μαστού μετά την εμμηνόπαυση. Τα αποτελέσματα των περισσότερων μελετών δείχνουν πως οι μεταεμμηνοπαυσιακές γυναίκες με αυξημένο δείκτη μάζας σώματος έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου συγκριτικά με τις γυναίκες που έχουν χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος».

Ο ρόλος του αλκοόλ
Ο κίνδυνος καρκίνου από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ είναι αναγνωρισμένος, με επτά τύπους καρκίνου να έχουν συνδεθεί με αυτήν. Γιατί; Το αλκοόλ αυξάνει τα επίπεδα των οιστρογόνων αλλά και τον ίδιο τον κίνδυνο για καρκίνο, καθώς μετατρέπεται στον οργανισμό σε ένα τοξικό συστατικό, την αιθανάλη ή ακεταλδεΰδη, το οποίο βλάπτει το DNA και εμποδίζει τα κύτταρά μας να επιδιορθώσουν αυτή τη βλάβη.

Σύμφωνα με το διεθνή οργανισμό breastcancer.org, συγκριτικά με γυναίκες που δεν πίνουν καθόλου, εκείνες που καταναλώνουν 3 αλκοολούχα ποτά την εβδομάδα έχουν 15% μεγαλύτερο κίνδυνο για καρκίνο του μαστού. Να τρώμε κρέας ή όχι; «Η κατανάλωση αλλαντικών και υπερβολικής ποσότητας κόκκινου κρέατος θεωρείται ο μεγαλύτερος παράγοντας κινδύνου για τον καρκίνο του εντέρου» επισημαίνει η Δήμητρα Γλυνού.

Θωρακίσου κατά του καρκίνου
«Η απώλεια και η διατήρηση ενός υγιούς βάρους παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην πρόληψη της νόσου. Επίσης σημαντική φαίνεται να είναι η επίδραση των φρούτων, των λαχανικών και των φυτικών ινών. Οι φυτικές ίνες φαίνεται να μειώνουν τα επίπεδα οιστρογόνων, χωρίς βέβαια να είναι σαφής ο μηχανισμός δράσης τους.

Η κατανάλωση 2 ½ φλιτζανιών λαχανικών και φρούτων ημερησίως, η επιλογή μη επεξεργασμένων δημητριακών και ο περιορισμός της ζάχαρης συμβάλλουν επίσης στην καλή υγεία. Η αύξηση της κατανάλωση ισοφλαβονών που βρίσκονται σε τρόφιμα όπως η σόγια, τα μπιζέλια και τα φασόλια, καθώς και η κατανάλωση λιγνανών που βρίσκονται στα λαχανικά, τα φρούτα, τα δημητριακά, το τσάι και τον καφέ φαίνεται να βοηθά στην πρόληψη της νόσου» τονίζει η ειδικός.

Ευχαριστούμε την Δήμητρα Γλυνού, κλινικό διαιτολόγο – διατροφολόγο. www.facebook.com/dimglynutritionist

Πηγή: shape.gr

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply